Wat omhoog gaat, zakt ook weer naar beneden

De prijzen gaan omhoog!

De prijzen gaan omhoog! Eerst was het Corona. Nu het gas dat de prijzen opdrijft. Geen zorg. Wat omhoog gaat, zakt ook weer naar beneden.
In de tijd dat ik airconditioning verkocht gebeurde het dat driemaal in een jaar de prijzen omhoog gingen. In zestien maanden totaal 29%. Gek werd je ervan.
Ik herinner mij Lark, een Amerikaan, de European Salesmanager die bij de derde verhoging in een jaar persoonlijk op bezoek kwam om het nieuws te brengen met de woorden:
‘Ik heb goed en slechts nieuws, wat wil je eerst horen?’
‘Eerst het slechte nieuws.’
‘De prijzen gaan de komende maand weer met 10% omhoog!’
‘Wat is het goede nieuws?’
‘De verhoging is niet op jullie verkoopprijs, maar op de inkoop!’

Mijn directeur reageerde enthousiast, want in het gegeven voorbeeld, zou de gemiddelde airconditioning van € 10.000 naar € 11.000 worden verhoogd. Op de inkoopprijs bleek dat fors lager van € 7.000 naar € 7.700.
Het gesprek schakelde alras over naar andere onderwerpen als levertijd en garantie, tot het moment dat ik wakker schrok met de woorden:
‘Lark, sorry hier klopt iets niet. Onze importeurskorting is 30% van de verkoopprijs, waarmee onze inkoop 30% van verkoop op € 7.700 uitkomt. Precies hetzelfde.’

Er ontstond een schrijnende stilte. Lark, de European Salesmanager pakte pen en papier en sloeg aan het rekenen. Een grote stilte ontstond. Mijn directeur vroeg om een rekenmachine. Een heerlijk beeld ontkiemde. Twee mannen panisch rekenen. Ik klokte 11 minuten. 
Lark braakte: ‘Ik kom er niet uit. Wat je zegt lijkt te kloppen, maar jullie zijn het laatste land dat ik bezoek en iedereen, alle veertien voor jullie bedankten mij driemaal voor het gebaar om niet de verkoopprijs te verhogen maar de inkoop’.
Lark en ik lachten later regelmatig om de grote onzin die hij predikte. 

Terug naar jouw bedrijf. Van alle kanten rijzen de kosten de pan uit. 
Advies: koester je bruto winst; je marge.
Waarom? Als jullie bruto winst 25% is, heb je bij een extra korting van 10% een extra omzet in volume nodig van 66,7%.

Wees trots dat jij met je bedrijf alle ellende hebt overleefd. Presenteer echter nooit een nieuwe hogere prijs kaal. 
Benadruk vooral jullie BTW. Jullie Betere Toegevoegde Waarde die jullie als bedrijf elke dag leveren. 
Tabelkorting versus marge en benodigde omzetstijging? Stuur een bericht naar [email protected].

Laatste nieuws / Voorzegkrant

Eis voorrang

Meld je zonder kosten aan en zit op de eerste rij qua informatie, inspiratie en intermediair contact.